El guió audiovisual a l’aula

INFORMACIÓ GENERAL DEL CURS

Aquesta formació va adreçada al professorat interessat en la producció audiovisual escolar que vol donar contingut als clips i peces audiovisuals que es realitzen al centre docent o que busquen millorar-ne la narració audiovisual.

Títol:
– El guió audiovisual a l’aula (nivell avançat)

Dates:
– Maig: 10, 11, 24 i 25

Horari:
– Divendres de 17.00 h a 21.00 h · Dissabte de 10.30 h a 14.00 h

Preu:
– Matrícula reduïda (amb PREinscripció): 50.- €
– Matrícula general: 60.- €

Durada:
  15 hores

Places:
  12 persones

Lloc:
– Pati Llimona (Carrer Regomir, 3. Barcelona)

Material:
– A totes les persones matriculades a aquest curs se’ls lliurarà 2 DVDs produïts per AulaMèdia. Educació Mediàtica.

PREinscripció

Si vols fer la PREinscripció i reservar plaça al curs “El guió audiovisual a l’aula” (nivell avançat) que organitza AulaMèdia, emplena amb les teves dades el formulari, tria un torn: MAIG o JULIOL i clica “Enviar”.

    Nom:

    Cognoms:

    DNI:

    Lletra:

    Telèfon:

    1r Correu-e:

    2n Correu-e:

    “La gràcia del cinema és que és un treball en equip” (Pol Diggler)

    Pol Diggler a la Plaça d’en Joanic a Barcelona (Foto: AulaMèdia)

    Feia dies que volia quedar amb ell, teníem una conversa pendent i també volia fer-li una entrevista per a la revista. Finalment quedem un dimecres per dinar. No és supersticiós i em parla del seu pròxim projecte audiovisual, de la indústria cinematogràfica i de puppets. En un segon pla sonor, la música índia ens acompanyarà durant tot el dinar.

    En Pol Diggler és un director de cinema que en aquestes darreres setmanes està recollint molts premis de Festivals internacionals per una peça audiovisual molt original, protagonitzat per l’actriu Núria Florensa, on el so té una importància cabdal, el curt es titula SINCOPAT.

    Ho deia molt bé la nota de premsa que va enviar-me la Diana de Films de l’Orient: “SINCOPAT és una obra audiovisual que traspassa les fronteres del terror. Situant la música al seu centre i pols narratiu, es converteix en una experiència de “malson sonor”, que ja ha rebut el reconeixement de Festivals d’arreu del món, amb més de 50 premis i 100 seleccions.” Una peça audiovisual que sempre he pensat -des que vaig llegir la sinopsi abans del rodatge- que és una crítica a la intel·ligència artificial, malgrat que els seus guionistes sempre m’ho han negat.

    Pol Diggler i Núria Florensa en el rodatge de SINCOPAT (Foto: Berta Dòria)

    Però no, aquesta vegada amb el Pol no volia parlar només de cinema. Volia parlar d’educació i de cinema… d’aquell binomi tant “estrany” que molt professorat desconeix i que molts professionals del cinema ignora.

    Feia bon temps, a la sortida del dinar ens vam asseure en un banc de la Plaça d’en Joanic (sí, haguérem pogut cercar una altra plaça més tranquil·la de la Vila de Gràcia). Entre nens i nenes jugant, la presa de la gent i el soroll dels autobusos passant, vam parlar i ordenar -una mica- tot allò que havíem comentat en el restaurant.

    Aprendre fent

    A més de director de diversos curts, el Pol és professor de cinema en una escola cooperativa de Gràcia. Ell defensa una metodologia basada en l'”aprendre fent”. El seu alumnat, dels quatre cursos de l’ESO, treballen la creació audiovisual a partir d’unes premisses que ell marca, per exemple: un objecte, un gènere cinematogràfic o un pla, amb la idea de no “condicionar, però sí de guiar” per evitar, així, que l’alumnat caigui en els tòpics i en els calcs d’allò que consumeix.

    “Però el procés no acaba a l’aula -subratlla el Pol- un cop el curt està realitzat jo m’encarrego de moure’l per festivals. Si els seleccionen van els mateixos alumnes a defensar el seu treball, a veure el treball dels altres i a recollir els premis.” Per tant, la feina que realitzen a l’aula va més enllà.

    El cinema és un treball en equip

    En Pol és un creador que sap i gaudeix treballant en equip, això es palpa en els seus rodatges, sigui dirigint o portant la càmera. Com alguna vegada li he sentit dir, per ell la funció del director de cinema és fer de “pegament” del tot l’equip que participa i treballa en un rodatge. Però, a més a més, és un creador que gaudeix ensenyant a crear. “Ensenyar a crear també és un procés de creació. És com un cercle viciós de creació”, diu irònicament amb un somriure.

    Pol Diggler en el rodatge de SINCOPAT (Foto: Berta Dòria)

    La immediatesa i el procés de creació

    Una reflexió que fa el Pol sobre el consum de l’audiovisual entre el jovent, és el constant consum de material audiovisual sobretot per les xarxes socials que fan els nois i les noies. Però no li donen el valor que té, no saben la feinada que hi ha darrere d’una producció audiovisual per molt curta que sigui la peça. “Quan si posen ells es pensen que el mateix dia ho ideen, ho graven i ho editen i ja ho tenen, no? Intentar escapar d’aquesta immediatesa també és un treball que s’ha de fer des de l’aula.”

    Cinema i currículum

    Com ell mateix diu, el Pol té la sort de treballar en una escola, el Nou Patufet del barri de Gràcia, on el cinema és una cosa més que una “activitat extraescolar”, forma part del currículum de l’alumnat… el cinema té un temps, un espai i, a més a més, s’avalua! “Està molt integrat a l’escola”, firma amb contundència. I subratlla que “el que em sembla més interessant és totes les disciplines, els pals que toca, una activitat com el cinema.”

    Me’l miro i penso: Quina sort tens! Quants professors i professores de l’ESO voldrien veure en el seu horari setmanal una casella amb la paraula “Cinema”, tenir una eina tan motivadora per l’alumnat, i tan completa pedagògicament, com és l’audiovisual.

    És l’hora de tornar cap a l’escola i marxem de la plaça. M’acomiado del Pol saben que encara quedem moltes coses per desgranar sobre el tema, però saben també que parlar amb ell de cinema… o d’educació, sempre és un plaer. Gràcies per la conversa Pol!

    Francesc-Josep Deó
    Director d’AulaMèdia

     

    Produccions Audiovisuals d’AulaMèdia

    La idea central del reportatge EL FALS DOCUMENTAL. Una Metàfora de la realitat és donar a conèixer i reflexionar sobre aquest gènere documental. S’hi tracten aspectes com la construcció social de la realitat, la crítica al discurs dels mitjans de comunicació i la reflexió artística del llenguatge i dels codis audiovisuals. Amb la participació de Jordi Balló (UPF), Gemma Paricio (UOC) i Joan Vaccaro (UB).

    Una producció d’AulaMèdia. Durada: 35′ (+ 20′ d’extres).
    COMPRAR DVD


     

    DATUM. Dades, tecnologia i drets digitals. Les dades son el petroli del nostre temps? Amb quina finalitat ha entrat la tecnologia a l’aula? Existeixen els drets digitals a la nostra societat? En aquest reportatge Karma Peiró, Cecilia Bayo i Gerard Vilanova reflexionen sobre les dades, la tecnologia i els nostres drets digitals.

    Una producció d’AulaMèdia i La Productora. Durada: 35′
    COMPRAR DVD


    Dóna’m la teva mirada és un material didàctic que explica de manera senzilla i entretinguda els fonaments i secrets bàsics del llenguatge audiovisual, amb explicacions teòriques, demostracions pràctiques en escenaris reals i exemples de grans obres de la història del cinema però també de la televisió actual.

    Una producció d’AulaMèdia i Kineina. Durada: 80′
    COMPRAR CÒPIA DIGITAL


    III Fòrum Cinema i Educació

    La jornada es durà a terme en el marc del FIC-CAT, el dia 1 de juny, i s’adreça a docents i estudiants universitaris.

    Per tercer any consecutiu, el Festival Internacional de Cinema en Català, en la seva vessant pedagògica, organitza la tercera edició del Fòrum Cinema i Educació. La jornada formativa se celebrarà el primer dia de Festival, el dissabte 1 de juny, al Casal Municipal Les Monges de Roda de Berà.

    L’objectiu del Fòrum és reflexionar i debatre sobre com i en quin moment cal implementar l’alfabetització audiovisual a les aules i, alhora, aportar i compartir materials i experiències audiovisuals d’arreu del territori que potenciïn el pensament crític. S’adreça al professorat d’Educació Infantil, Primària i Secundària, així com a estudiants universitaris de la branca de comunicació o magisteri que tinguin interès a treballar el llenguatge audiovisual a les aules. L’eix temàtic de la present edició del Festival és el ‘Cinema i Literatura’, i per aquest motiu el Fòrum també abordarà la qüestió des d’una visió pedagògica i educativa.

    II Fòrum Cinema i Educació (10 de juny de 2023)

    El Fòrum, que consistirà en conferències, taules rodones, explicacions tècniques, tallers, diàlegs i projeccions, comptarà amb professionals de primer nivell com Francesc Escribano, autor del llibre i productor de la pel·lícula ‘El mestre que va prometre el mar’ (2023); Clara Roquet, guionista i directora de cinema; Víctor Alonso-Berbel, guionista, director i productor de cinema; Eulàlia Iglesias, periodista i crítica especialitzada en cinema i audiovisual; així com amb professors amb una àmplia experiència en l’aplicació de l’audiovisual a les aules, els quals explicaran les seves experiències. La jornada estarà coordinada per Pilar Franquet, responsable de l’àrea Pedagògica i Educativa del FIC-CAT; i per Antonio Barrero, president del FIC-CAT. Cris Gambín i Toni Pinel, directors del Festival, seran els encarregats de donar la benvinguda als assistents.

    L’activitat de formació permanent del professorat té el reconeixement del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. La inscripció a la jornada, que té una durada de 10 hores, és gratuïta. Les persones que s’hi vulguin inscriure, trobaran tota la informació al web del Festival.

    Tots els assistents seran convidats a esmorzar i se’ls hi oferirà la possibilitat d’assistir a la inauguració oficial del Festival, que tindrà lloc el mateix dia 1 a les 7 de la tarda.

    FIC-CAT

    Projecte Mòbil [en obert]

    El documental Projecte Mòbil (el viatge) vol mostrar alguns dels problemes mediambientals, socials i laborals que es generen en la fabricació dels smartphones, aquests aparells que durant tantes hores portem a les mans, però que no sabem quasi res de la seva composició ni del seu procés de fabricació.

    El reportatge Projecte Mòbil (el viatge) vol anar molt més enllà del que ens mostren els estants del Mobile World Congress i donar a conèixer als consumidors la problemàtica que hi ha “amagada” dins dels nostres mòbils.

    Un reportatge d’AulaMèdia, produït per Kineina, amb la participació de Carme Altayó (SCK), Alba Trepat (Setem) i Eva Vidal (UPC).