Centres docents i mitjans de comunicació local: Cinc camins per explorar com treballar conjuntament

Treballar al voltant de l’educació mediàtica -com no podia ser d’altra manera, atesos els ràpids i constants canvis socio-tecnològics- implica haver de renovar-se constantment. La cultura digital ha obert noves possibilitats comunicatives, que inclouen avantatges i desavantatges: les persones ja no som només consumidores, espectadores o oients, sinó que també ens hem acostumat a crear i compartir vídeos i missatges de tota mena; la regulació dels continguts és cada vegada més complicada -per no dir impossible-, no només per la seva dimensió sinó perquè també s’ha de vigilar no caure en la censura i ferir de mort la llibertat d’expressió; la cobertura ja no està obligada a respondre a un territori marcat per fronteres, fet que afavoreix el contacte intercultural, però aquest precisa una mirada oberta, que sigui crítica i alhora tolerant. Formar a la ciutadania perquè pugui navegar en aquest maremàgnum, sense ofegar-se i amb la capacitat de dirigir el seu propi recorregut, no és gens fàcil.

Però, a més a més, moltes vegades tampoc no aprofitem allò que tenim més a prop. I és precisament des d’aquesta preocupació des d’on escrivim aquest text. Concretament, aquí volem defensar la necessitat d’una major col·laboració entre els centres educatius i els mitjans de comunicació local.

Per una banda, ningú no dubta que els centres escolars són espais essencials en la transmissió de valors (socialització) i en la formació de vincles socials (sociabilitat). I, de l’altra, cada vegada és més evident que els mitjans de comunicació més propers juguen un paper molt important des de moltes perspectives com a contrapès d’aquest món global: com a espai per difondre què passa a les ciutats on vivim i com a generadors de continguts adreçats a una ciutadania que també necessita marcs interpretatius propis per entendre el que passa a altres indrets i saber com això li pot afectar.

Llavors, per què no s’ha consolidat un vincle entre ambdós àmbits a partir d’iniciatives entorn l’educació mediàtica? Des d’aquí volem contribuir que això es produeixi i, per això, proposem aquests cinc camins per explorar.

Les relacions socials online guanyen cada vegada més pes i les trobades socials s’estan reduint al temps de lleure. Evidentment no volem treure importància a les relacions amistoses -i, menys, si parlem de la joventut-, però cal treballar pensant en la qualitat de la convivència a qualsevol espai de reunió. Doncs bé, un projecte d’educació mediàtica desenvolupat a l’escola amb la complicitat d’un mitjà resulta molt interessant per pensar, per exemple, com millorar les relacions personals als futurs entorns laborals.

La individualització de la societat és un fet inqüestionable i, ara, toca revifar els vincles comunitaris i subratllar la importància del bé comú. Un mitjà de comunicació local – com a qualsevol mitjà- ha de crear el seu contingut pensant en els interessos del conjunt del públic potencial, una història personal pot ajudar a una altra persona a descobrir que el seu no és un problema particular o explicar una lluita veïnal pot fer veure que hi ha gent arriscant-se per aconseguir una millora que podran gaudir moltes persones.

Amb aquest punt de partida, nosaltres plantegem que un projecte d’educació mediàtica desenvolupat amb la implicació d’un mitjà local ha d’incloure la creació de continguts i que aquesta és una molt bona manera de generar el debat entorn els interessos individuals i entorn d’allò que és útil per a tothom. Actualment, moltes de les lluites socials es basen en identitats essencialistes i calen també contra-narratives que permetin treballar l’empatia. Tot i no compartir la mateixa identitat, el diàleg és possible i, sobretot, necessari.

No n’hi ha cap dubte que un mitjà de proximitat és un espai molt adient per poder generar vincles amb la teva ciutat, poble, barri… Treballar sobre continguts històrics ajuda a recuperar la memòria col·lectiva o mostrar espais sovint tancats als públics (des d’oratoris per la pràctica de l’islam a zones abandonades o perifèriques) ajuda a descobrir nous indrets i despertar la curiositat sobre els espais que ens envolten. Però, a més a més, pensem que treballar amb aquest enfocament també pot servir per enfortir el respecte als espais públics i, en conseqüència, afavorir la convivència.

Des de la perspectiva de l’alumnat, vincular una activitat educativa a un mitjà de comunicació implica assumir una responsabilitat, sobretot quan aquesta es basa en el fet que l’alumnat adquireixi el compromís d’elaborar un contingut. Aquesta situació comunicativa generada a partir d’aquest treball en equip permet a les nenes i nens participants a descobrir les seves pròpies capacitats i habilitats i, inclús, a aprendre a gestionar el fracàs (individual i en equip). Hi ha un objectiu comú, un camí per fer-ho de forma col·laborativa i, per tant, es poden dissenyar estratègies per aprendre a gestionar les emocions que inevitablement apareixeran arran d’aquest procés.

I, per últim, no podem descuidar una qüestió que sempre ha estat columna vertebral de l’educació mediàtica, però sobre la que cal renovar la mirada. Entendre i conèixer les rutines productives d’un mitjà (selecció de notícies, comprovar la seva veracitat, garantir que reculli totes les visions…) a partir de la pròpia practica pot ajudar no només a tenir una major capacitat per avaluar els continguts mediàtics que circulen sinó també a fer l’alumnat més conscient de la seva responsabilitat quan crea i/o comparteix continguts.

Però, a la vegada, també cal parar atenció sobre les estratègies que ara es segueixen per capturar l’atenció davant les pantalles. No ens agrada parlar de comportaments addictes, perquè això implica considerar l’individu com a responsable i alhora com a víctima, i preferim parlar de les estratègies, cada vegada més agressives, que fan servir les noves plataformes i que afavoreixen la pèrdua de control sobre què mirem. Es tracta d’ajudar a aprendre a identificar-les.

D’aquesta manera, quan es planteja una reflexió sobre les rutines productives, ara també cal parlar sobre qüestions com la difusió a les xarxes o les tècniques de fidelització dels públics. És a dir, no es tracta únicament de desenvolupar un pensament crític que ajudi a seleccionar i a interpretar els missatges, sinó que també cal aprendre a controlar el temps que hi dediquem a aquest consum i les rutines que ens genera, no sempre gratificants.

Comencem a treballar?

Amparo Huertas Bailén

Els Centres Docents al Festival FIC-CAT

Foto: Laia Roca/FIC-CAT

Un any més, i ja en van 14, el FIC-CAT inclou la categoria destinada exclusivament als Centres Educatius d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius. L’objectiu és, com en altres edicions, incentivar l’estudi del llenguatge audiovisual i multimèdia als centres, i donar visibilitat als treballs realitzats durant el curs en aquestes escoles i instituts que desenvolupen projectes de cinema i d’estudi del llenguatge i la narració audiovisual.

I des del Festival continuem apostant per la pedagogia i treballant per tal que l’Educació Audiovisual, l’Educació en Comunicació, formi part del currículum dels centres educatius. Cal prendre consciència que aquesta educació dota els alumnes d’una capacitat reflexiva i crítica davant els mitjans de comunicació i les xarxes socials. I dintre d’aquesta aposta també oferim als centres que ho demanen, i de forma gratuïta, tallers pràctics a professorat i alumnat per ajudar a desenvolupar els seus projectes audiovisuals.

Continuem reivindicant, també, que tot el professorat rebi una formació de base que estigui incorporada en el currículum universitari i que és treballi com una matèria més. Creiem que hauria de ser matèria curricular obligatòria de formació dels docents, si més no dels especialistes en llengua, tant de primària com de secundària.

Foto: Laia Roca/FIC-CAT

I com a Festival, animem els centres a presentar les seves produccions (animacions, ficcions, documentals, videoclips, etc) i a participar en aquesta 15a edició, que tindrà lloc a Roda de Berà del 10 al 17 de juny de 2023. La inscripció és gratuïta. El termini d’inscripció i de recepció de produccions finalitza el dilluns 27 de març de 2023.

Els treballs hauran de tenir una durada màxima de 10 minuts i hauran d’estar realitzats en català per l’alumnat, amb l’ajut i/o supervisió del professorat. Podran versar sobre qualsevol temàtica, gènere i format i hauran de comptar amb el vistiplau del centre i la responsabilitat d’una professora o professor que hagi fet el seguiment.

D’entre tots els curtmetratges inscrits es farà un selecció que serà projectada durant els dies del Festival, amb l’assistència dels equips que presentaran els seus treballs i també d’alumnat dels centres locals i de les comarques veïnes.

El Jurat de la modalitat, format per alumnes de Batxillerat de diferents instituts del territori, decidirà les produccions guanyadores de Primària i Secundaria i les premiarà amb 300 euros i un trofeu. Aquests premis es lliuraran durant la gala de cloenda del Festival, el 17 de juny.

Al web del Festival www.fic-cat.cat, podreu trobar i consultat les bases i tota la informació necessària per participar.

Pilar Franquet Perelló
Responsable de l’Àrea Pedagògica/
Centres Educatius del FIC-CAT

Curs: llenguatge audiovisual i guió

Aquest curs, organitzat per AulaMèdia. Educació en Comunicació, vol ser un espai de formació pel professorat sobre l’EDUCACIÓ AUDIOVISUAL i MEDIÀTICA, concretament en els aspectes del llenguatge audiovisual i l’estructura del guió i com implementar-los a les aules.

La intenció del curs és donar a conèixer els fonaments del llenguatge audiovisual i l’estructura del guió audiovisual de diferents gèneres audiovisuals; i al mateix temps donar elements per l’anàlisi crítica i la reflexió dels continguts audiovisuals.

A les persones matriculades al curs EDUCACIÓ AUDIOVISUAL i MEDIÀTICA se’ls lliurarà 2 DVDs: EL FALS DOCUMENTAL. Una metàfora de la realitat i DATUM. Dades, tecnologia i drets digitals., materials audiovisuals produïts per AulaMèdia.

MÉS INFORMACIÓ DEL CURS AQUÍ

DVDs d’AulaMèdia

La idea central del reportatge EL FALS DOCUMENTAL és donar a conèixer i reflexionar sobre aquest gènere documental. S’hi tracten aspectes com la construcció social de la realitat, la crítica al discurs dels mitjans de comunicació i la reflexió artística del llenguatge i dels codis audiovisuals.

El reportatge inclou seqüencies de falsos documentals de referència que s’alternen amb declaracions de Jordi Balló, professor i director del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), de Gemma Paricio, professora de Secundària i de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i de Juan Vaccaro, membre del Centre d’Investigacions Film-Història de la Universitat de Barcelona (UB).

AQUEST DVD INCLOU, A MÉS DEL “FALS DOCUMENTAL” (35′), LA PEÇA “MÉS ENLLÀ” amb més de 20′ d’extres.

SI VOLS COMPRAR EL DVD EL FALS DOCUMENTAL EMPLENA EL FORMULARI ADJUNT I PER UNA APORTACIÓ DE 20 € T’ENVIAREN EL DVD A LA TEVA ADREÇA POSTAL.

FORMULARI DE COMPRA “EL FALS DOCUMENTAL

    Nom:

    Cognoms:

    Adreça particular:

    Codi Postal:

    Població:

    Primer correu-e:

    Segon correu-e:

    Emplena el formulari i clica “ENVIAR” i t’enviarem al teu correu les indicacions per fer el PAGAMENT de 20 €. Pots fer el pagament per transferència o per BIZUM.

     


     

    Les dades, la tecnologia i els drets digitals són els temes que tracta aquesta producció audiovisual d’AulaMèdia que coproduïm conjuntament amb la cooperativa La Productora amb la participació de Karma Peiró (periodista i activista digital), Cecilia Bayo (tècnica de comunicació) i Gerard Vilanova (formador i comunicador).

    DATUM compta amb el suport d’1entretantsAcicom del País València i Encontre.cat de Mallorca, i més d’un centenar de “protectors” i “protectores” que han fet possible aquest projecte.

    SI VOLS COMPRAR EL DVD DATUM EMPLENA EL FORMULARI ADJUNT I PER UNA APORTACIÓ DE 20 € T’ENVIAREN EL DVD A LA TEVA ADREÇA POSTAL.

    FORMULARI DE COMPRA “DATUM“:

      Nom:

      Cognoms:

      Adreça particular:

      Codi Postal:

      Població:

      Primer correu-e:

      Segon correu-e:

      Emplena el formulari i clica “ENVIAR” i t’enviarem al teu correu les indicacions per fer el PAGAMENT de 20 €. Pots fer el pagament per transferència o per BIZUM.

      FILM FEST: Un projecte de pel·lícula

      I FILM FEST. Centre d’Interpretació del Cava La Fassina. Foto: Escola La Pau. Sant Sadurní d’Anoia.

      L’Escola la Pau, de Sant Sadurní d’Anoia, ha elaborat un projecte de comunicació audiovisual i mediàtica molt interessant, un projecte de pel·lícula.

      L’Escola de la qual parlem avui, és una escola pública que forma part del programa Magnet, aliances per a l’èxit educatiu, un programa d’innovació per a l’equitat educativa.

      Aquest projecte neix amb l’objectiu de potenciar la llengua catalana i la comunicació oral. L’Escola aposta pel treball multidisciplinar de les arts escèniques des de ben petits amb projectes com els reporters del blog a 1r i 2n, la revista digital de l’escola a 3r, el Telenotícies de la Pau a 4t, el Projecte Teatre a 5è i el Projecte Film Fest a 6è.

      El Projecte Cinema Film Fest, és un projecte transversal on l’alumnat aplica tot l’aprenentatge assolit en l’àmbit audiovisual, escènic i tecnològic. Aquest té una durada d’un curs escolar i té com a objectiu final, la realització d’un curtmetratge per al gran Festival de Cinema de l’Escola.

      I FILM FEST. Les estatuetes dels premis. Foto: Escola La Pau. Sant Sadurní d’Anoia.

      El projecte s’inicia amb la introducció al món del cinema i la seva història, així com a la presentació dels diferents tipus de pla. A continuació, l’alumnat s’assigna un rol d’acord amb les seves potencialitats (director/a, guionista, càmera, editor/a, etc.). Amb els rols assignats, s’estableixen els grups d’uns 7 o 8 alumnes i s’inicia el procés d’escriptura del curtmetratge.

      Formen part d’aquest projecte diferents propostes audiovisuals com la creació o imitació d’un anunci, el doblatge d’una escena de pel·lícula, el treball de la perspectiva, l’ús del croma per l’elaboració dels cartells, la creació de les entrades i l’edició dels logotips del festival.

      En acabar l’escriptura del guió es dóna pas a la filmació dels curtmetratges. Amb tot el material de gravació, l’editor/a s’encarrega de fer màgia i transformar els fragments gravats en un curtmetratge d’entre 10 i 20 minuts de durada. Les principals dificultats del projecte recauen en els moments de filmació, ja que són en horari lectiu i en espais de l’escola o l’entorn. Aconseguir el silenci és una de les dificultats més grans en les gravacions, però el resultat final és un èxit. Així com, que cal tenir en compte, que si un dia l’escena de gravació no ha finalitzat, al següent dia de rodatge cal que portin la mateixa roba.

      Entrada del I FILM FEST. Foto: Escola La Pau. Sant Sadurní d’Anoia.

      El projecte finalitza amb el gran festival, el Film Fest. L’Ajuntament del municipi cedeix el Centre d’Interpretació del Cava, La Fassina, on es realitza la gala de cerimònia on no poden faltar la catifa vermella, el photocall, l’entrega de premis i la visualització dels curts.

      Les estatuetes dels premis s’entreguen de la mà d’un jurat d’experts i un actor o actriu convidat. Enguany l’actor convidat ha estat Dafnis Balduz, actor vilanoví reconegut per la seva trajectòria a sèries i pel·lícules nacionals de gran reconeixement, que a més de participar en les votacions, va dur a terme un petit taller de cinema a l’escola. Un festival compartit amb totes les famílies, ple de moments màgics que de ben segur emocionaran a aquelles escoles que s’animin a fer-ho.

      Gemma Carbó, Estefania Lara i Josep Cánovas

       

      I FILM FEST. Cartells dels 8 curts seleccionats. Foto: Escola La Pau. Sant Sadurní d’Anoia.