IllaTV, una televisió a l’institut

caretaillatv

El projecte IllaTV va néixer l’any 2011 a l’Institut Illa de Rodes, a Roses, a iniciativa del professor Xavier Serra i un equip amb moltes ganes i il·lusió. Es tracta d’un projecte de formació en comunicació audiovisual enfocat a alumnes a partir de segon cicle d’ESO i també per a docents del centre. L’activitat forma part del Pla d’Autonomia de Centre (PAC) i es finança gràcies a les aportacions de l’AMPA i del mateix institut. Aquesta generositat ens ha permès comptar amb càmeres d’alta definició, ordinadors i material divers que, sense ser de qualitat professional, ens ha servit molt.

El funcionament és senzill. L’alumnat s’apunta a IllaTV com una activitat extraescolar fora d’horari, normalment els dimarts i/o dimecres a la tarda. A les sessions, impartim formació teòrica i pràctica en diverses competències periodístiques: creació de guions, gravació i edició de materials audiovisuals… Fins ara s’han format i certificat a IllaTV més de 60 estudiants. A banda, als reportatges n’hi han intervingut molts més, de tots els cursos i nivells. L’avaluació que en realitzem és molt positiva. En efecte, l’exercici de la creativitat, el treball en equip i la pràctica de la competència comunicativa millora el rendiment acadèmic de l’alumnat.

Per tot plegat, IllaTV és un instrument que ajuda molt a la integració social i a la cohesió de la comunitat educativa. El projecte té forts lligams amb la societat rossinca. A Roses ningú s’estranya de veure nois i noies gravant amb càmeres. Els reportatges produïts fins ara, a més de reflectir l’activitat pròpia de l’institut, també es fan ressò de molts actes de ciutat: obres de teatre, festival de música al carrer, tornejos esportius…

equipillatv

Quant a la difusió cal destacar que, fins ara, s’han emès 27 programes informatius “IllaTV al dia” produïts pels nostres alumnes a EmpordàTV, de la xarxa de televisions locals. També se n’han publicat per mitjà de kioskjove, al canal 3/24. Podeu veure tots els reportatges a la nostra pàgina a Vimeo (n’hi ha més de 240).

A banda, enguany celebrarem la tercera edició d’un curs de formació per a professorat. El primer any es va treballar principalment el llenguatge audiovisual, el segon any el procés de guionatge i de gravació i aquest tercer l’edició de vídeo. Es tracta, en definitiva, que els docents integrin la creació d’audiovisuals com una eina habitual a les seves aules.

IllaTV és, en definitiva, un gran exemple de com el món audiovisual pot esdevenir una gran eina d’aprenentatge si s’aplica al món acadèmic.

Francesc Nadal
about.me/fnadal
@francescnadal

L’anàlisi i la producció audiovisual

Desenes d’experiències audiovisuals realitzades en l’educació primària i secundària han mostrat les possibilitats didàctiques del vídeo i de la televisió en el camp de l’ensenyament/aprenentatge en les aules d’aquests nivells educatius. A causa de les característiques tècniques de la televisió i del sistema vídeo i les seves prestacions, podem situar aquests mitjans en un lloc destacat en l’aplicació didàctica de la comunicació audiovisual.

Per una banda, la realització d’activitats de producció audiovisual per part dels alumnes en els centres desenvolupa un interès pel contingut curricular superior al que provoca la utilització d’altres eines i mètodes didàctics. Nombroses experiències posen en evidència la gran capacitat motivadora de l’ensenyament amb la imatge com un recurs més per treballar qualsevol matèria del currículum, així com el propi llenguatge audiovisual (ensenyar imatge amb la imatge). Per altra banda, les activitats audiovisuals també impulsen el treball en equip, ja que la realització i la producció audiovisuals són complexes. Al mateix temps, desmitifiquen el mitjà, perquè faciliten les claus per a la seva interpretació i descodificació.

L’anàlisi crítica dels missatges audiovisuals conjuntament amb la producció
audiovisual per part de l’alumnat és una forma d’aproximar, desmitificar la televisió i conèixer l’ecosistema comunicatiu que l’envolta. El coneixement de les rutines i del procés de producció, de l’edició, dels petits trucatges és una forma de potenciar la democratització de la comunicació en l’alumnat, que accedeix directament al mitjà, ja sigui en una televisió escolar o en una de local. És aquesta, una forma efectiva de trencar la verticalitat de la producció del mitjà televisiu.

Pel que fa referència a la multidisciplinarietat de la comunicació audiovisual, val a dir que un treball audiovisual elaborat en les aules tendeix, per les seves característiques, a ser interdisciplinar i de caire global. La potencialitat de globalització de la comunicació audiovisual es demostra quan aquestes activitats prenen forma de crèdit de síntesi. La utilització dels mitjans de comunicació amb finalitats didàctiques ha demostrat que potencien diferents habilitats cognitives.

A l’hora d’utilitzar els mitjans audiovisuals a l’aula cal desenvolupar una metodologia comunicativa multidireccional i fer participar activament l’alumnat en el seu aprenentatge. En aquesta línia, les teories comunicatives del “llenguatge total” d’Antoine Vallet (El lenguaje total, 1970) i de “l’emirec” -subjecte comunicatiu que és alhora emissor i receptor- de Jean Cloutier (L’ére d’emerec, 1975) ens aporten elements de reflexió en el debat de la comunicació activa a l’aula.

“… els recents desenvolupaments tecnològics no han de ser concebuts només com a mitjans nous d’emissió, instruments que permeten multiplicar els documents o els productes culturals, sinó també com a nous mitjans d’expressió. Els self-media serveixen tant per emetre com per rebre missatges.” (Jean Cloutier. L’ére d’emerec. Montréal, 1975, pàg. 225)

La participació directa de l’alumnat en la producció televisiva -sigui a través de grups d’ENG (periodisme electrònic) o de realitzacions en el plató de la televisió local- facilita el coneixement del currículum i al mateix temps l’educa audiovisualment en el mitjà i en les possibilitats d’expressió de la comunicació audiovisual. Però l’aproximació al llenguatge i a la producció audiovisual ha de comportar també un coneixement crític i desmitificador del mitjà, fugint de la fascinació tecnològica i mostrant la capacitat que té la televisió i els mitjans de comunicació en la producció de sentit.

Segons com apliquem la tecnologia audiovisual amb finalitats didàctiques podrem aconseguir una pedagogia més o menys participativa. Perquè l’aplicació de les tecnologies de la informació i de la comunicació a l’aula estan sotmeses al coneixement, a la capacitat de qui les aplica i a les potencialitats del mitjà. Si hom creu que les tecnologies tenen efectes, conscients o inconscients, sobre els receptors, es pot afirmar que només la comprensió global d’aquestes tecnologies permetrà conèixer aquests efectes per evitar-los o utilitzar-los. Cal reflexionar, doncs, sobre la posició del professorat respecte als mitjans i sobre la necessitat d’una formació global (tècnica, expressiva, didàctica i crítica) en el camp de la comunicació audiovisual. (Francesc-Josep Deó (2000) “De la Galàxia Gutenberg a l’Era Marconi. Ecosistema comunicatiu, tecnologia i educació audiovisual” a Temps d’Educació, número 23. Barcelona.)

Francesc-Josep Deó
Fragment (1) del capítol “Ecosistema comunicatiu local i educació
del llibre Educació i Televisió Local
Publicat per Mitjans i la Fundació Jaume Bofill
Barcelona, 2000

Treballem la publicitat a l’aula!

La publicitat · Darrere la pantalla [vídeo promocional]

dp4Cada dia rebem centenars d’impactes publicitaris. Són missatges presents a la televisió, a la ràdio, als diaris i revistes, a Internet o al carrer. Qualsevol lloc és bo per posar-hi un anunci. Estem envoltats de missatges ideats per seduir-nos i incitar-nos al consum. Però, tot s’hi val per vendre? En aquest DVD ens hem endinsat en el món de la publicitat per conèixer quines estratègies fan servir els publicistes per aconseguir els seus objectius i saber quins efectes pot produir la publicitat en els consumidors.

Pots demanar aquest DVD a AulaMèdia: info@aulamedia.org

Llenguatge audiovisual

Dóna’m la teva mirada [vídeo promocional]

dvd6Dóna’m la teva mirada és un DVD didàctic, flexible i innovador que explica de manera senzilla i entretinguda els fonaments bàsics del llenguatge audiovisual, amb explicacions teòriques, demostracions pràctiques i exemples d’algunes de les grans obres dels millors directors de la història del cinema i també de la televisió actual.

Aquest DVD està pensat per a docents, estudiants i qualsevol persona interessada a entendre millor el que veu al cinema i la televisió, està estructurat a partir de conceptes essencials: enquadrament, tipus de pla, moviments de càmera, punt de vista, muntatge, il·lumiació i so.

Pots demanar aquest DVD a AulaMèdia:  info@aulamedia.org

El plaer de la conversa, el poder de la comunicació

boca2Feia temps que no us veieu, molt de temps! A certes edats ja no mesures el temps per setmanes, ni tant sols per mesos, els cabells blancs no et deixen calcular-ho. Ara, per referir-te als anys, simplement utilitzes un eufemisme: “fa temps” o “quant de temps fa!” Us havíeu retrobat casualment en la presentació del documental de l’Helena a la Bonnemeison, un documental musical sobre la cantant Bikimel.

Retrobada, abraçades i petons tendres. En altres moments a la Mireia l’havies considerat –potser equívocament- una persona tímida, discreta… ara però, estava radiant, comunicativa i plena d’energia!

– He estat quatre mesos a l’Índia… encara m’estic situant!

– Doncs a veure si quedem i ens ho expliques tot… i amb detall – Li dius.

Unes setmanes i 4 o 5 SMS més tard quedeu la Mireia, l’Arantxa i tu per fer un cocktail amb unes gotes de Blues al Milano. Us poseu al dia, o com a mínim ho intenteu… hi ha massa volum! Mengeu alguna cosa i marxeu a un lloc més tranquil on poder xerrar.

La Mireia us explica amb detall, com tu volies, el seu treball amb les dones d’Anantapur a l’estat d’Andhra Pradesh al sud de l’Índia. Parleu de la tasca de les ONG i dels recursos econòmics que necessiten; de les castes, de la funció familiar i social de les dones, de les nenes, dels casaments convinguts i de la situació de les vídues en aquest immens subcontinent. Recordes la pel·lícula Water de la cineasta Deepa Mehta: el tractament del color, la metàfora de l’aigua, el lirisme de la cinta i el seu misticisme.

bollywood

Però la realitat poètica de les dues dimensions, la que mostra la pantalla de cinema, és desbordada per la realitat que transmeten amb força els ulls de la Mireia, el que expliquen els seus llavis, la potència de les paraules d’una persona que ha estat allà… Malgrat la calor que fa en aquesta nit de juliol, se’t posa la pell de gallina i s’esquerda alguna cosa dins teu. Una de les economies més importants del món, un dels països emergents i encara així!

Potser per agafar una mica de perspectiva, per treure ferro i dramatisme a la conversa el tema deriva cap als diferents paràmetres socials i de gènere que tenim, de la distància que hi ha entre el món oriental i l’occidental. Parleu de la influència del cinema, de la realitat de la societat índia i de la representació de la dóna en les pel·lícules de Bollywood: un altre abisme!

Deixeu l’atalaia de 360 graus on heu estat conversant: la terrassa d’un hotel sobre la ciutat i baixeu a peu de carrer on us trobeu la realitat de la Rambla del Raval.

És tard i us acomiadeu.

Francesc-Josep Deó