Jornades AulaMèdia

mec2Sota el títol Mirar, escoltar… crear!, AulaMèdia organitza -entre l’1 i el 4 de juliol de 2014- l’octava edició de les Jornades d’Educació en Comunicació.

Com els altres anys aquestes Jornades volen ser una trobada anual de tot el professorat interessat en l’Educació Mediàtica. Un espai pel debat sobre com implementar l’Educació en Comunicació a les aules i amb quins continguts. Un encontre per l’intercanvi d’experiències de producció audiovisual i una reflexió sobre els continguts dels mitjans i el seu anàlisi. Per aprendre a mirar i escoltar els mitjans, però també per saber com crear missatges audiovisuals.

Les Jornades també serviran per mostrar els darrers materials didàctics sobre Educació en Comunicació que hem elaborat des d’AulaMèdia.

Vine i participa!

INSCRIPCIÓ mes

25″

Sí… només vint-i-cinc segons per cridar la nostra atenció, per posar-nos la pell de gallina, per despertar la poca consciència que ens queda colgada sota el nostre “dia a dia”. Vint-i-cinc segons per despertar-nos d’aquest aletargament mediàtic, d’aquest “tant s’he me’n fot tot”, per despertar-nos la nostra solidaritat amb un bon cop de puny directe a la nostra consciència.

Però, és legítima aquesta forma de transmetre missatges? És la manera més adient per fer una campanya de sensibilització d’una ONG com Metges sense Fronteres?. O son vint-i-cinc segons més d’un espectacle que es diu televisió? Una informació que s’afegeix a l’espectacle informatiu de cada dia?

Per la televisió escoltem les xifres que ens dona la Núria Salse sobre la mortalitat infantil, escoltem com milions de nens moren per desnutrició. Escoltem de la boca de la Núria un taxatiu “actualment res justifica que any rera any segueixi havent-hi aquestes xifres”. És legítim que metges i infermeres cridin amb tota la força possible “ajuda’ns a canviar això!”? És legítim mostrar la realitat sense embolcalls de cel·lofana, deixant l’audiència emocionalment afònics i amb els ulls anegats? Potser caldria preguntar-nos si és legítima la fam infantil en el cor de l’Àfrica, o en qualsevol part del mon?

Nosaltres asseguts en el sofà i amb el comandament a distància a la mà, mirarem les imatges de l’espot de Metges sense Fronteres i criticarem la campanya per crua, per dura… i canviarem de canal o apagarem la televisió. Ens aixecarem i ens anirem al llit pensant en el bon resultat que ha fet el Barça en el partit d’avui… o en qualsevol futilesa!

O potser –només potser- ens indignarem demanant responsabilitats als organismes internacionals per la realitat que ens mostra la campanya de Metges sense Fronteres. Amb l’estómac enrabiat i el cor saturat de angoixa i d’impotència, aquesta nit, ens constarà dormir.

Jordi Joan Raventós

L’agradable letargia de la granota

metropolis

És una història de ficció. L’argument va d’un món futur on cada ciutadà ha de portar sempre a sobre un dispositiu electrònic que transmet tot tipus d’informació sobre ell: on és i cap on va si s’està movent, amb qui ha contactat a distància en cada moment del dia i de què ha parlat en aquests contactes, quants diners té i en quin banc, a quins grups ideològics pertany i a quina manifestació té pensat assistir, en quins documents treballa i amb qui, on té pensat anar de vacances i en quines dates i quina companyia aèria i hotels ha contractat, a quin tipus de gent segueix a les xarxes socials i a quin tipus no, on serà demà a les cinc, quina reunió de feina té a les set i amb qui soparà el divendres i en quin restaurant… El dispositiu també envia les fotos fetes per l’usuari per veure quin aspecte té ell i els seus amics i familiars i assenyala on i a quin moment s’ha fet cada foto. Després totes les dades de cada ciutadà arriben a centres d’intel·ligència que les creuen, ordenen i estudien.

Podria ser l’argument d’alguna novel·la del tipus Un món feliç o 1984, que ens plantejaven hipòtesis d’un futur negre, d’homes i dones controlats de pensament i obra. D’aquelles que quan les llegeixes penses: “t’imagines…?” i ens fan pensar que no suportaríem viure en un món així, que la nostra privacitat i llibertat individual no té preu.

I amb aquesta tranquil·litat de saber que mai acceptaríem una cosa així, de sobte un dia algú es para i es pregunta: en realitat, quina de la llista de coses enumerada a dalt no fa, per exemple, el nostre telèfon intel·ligent sumat als serveis de Google? O és que els nostres telèfons intel·ligents no són dispositius que processen i envien dades de localització, dels nostres correus privats o de feina, de les nostres compres en línia o subscripcions, dels nostres contactes a les xarxes socials, etc. a través de diferents aplicacions (fins i tot algunes tan innocents com els jocs)? I no hi ha llocs on van a parar aquestes dades i es creuen? Avui sabem que fins i tot els serveis tradicionals d’espionatge i intel·ligència ara van a Google a demanar-li dades.

Huxley i Orwell van plantejar dos móns en què els ciutadans no tenien cap llibertat individual, ni de pensament ni d’acció, però hi havia una diferència molt significativa entre els dos: a diferència de 1984, a Un món feliç de Huxley la gent fa el que li fan fer, però no amb amenaces o coercions, sinó amb la sensació que ho fa perquè vol, amb una sensació de felicitat i llibertat que sovint frega l’èxtasi.

mobils

I és en aquest sentit que si comparem el nostre món amb les previsions de Huxley i les d’Orwell, sembla que de moment va guanyant Huxley: no hi ha cap poder totalitari que ens obligui a portar aquests “dispositius”, els comprem nosaltres voluntàriament i encantats de tenir l’últim model. Ni tampoc ningú ens obliga a donar-li totes les dades a Google: els hi regalem contents com a preu a pagar per poder gaudir dels seus serveis “gratuïts”. La realitat és que aquesta privacitat que lluitaríem per conservar si ens la volguessin prendre per la força, la regalem sense pensar-hi gaire o gens, contents de poder gaudir de tantes aplicacions que, en molts casos, ens fan la vida més fàcil i sense les quals potser ja no sabríem viure. Huxley deia: “En una època de tecnologia avançada, el perill més gran per a les idees, la cultura i l’esperit provindrà més d’un enemic amb rostre somrient que d’un adversari que inspira terror i odi”. El món en què vivim no és un món de ciutadans atemorits, obligats per la força a tenir càmeres a casa seva. És un món de gent feliç de poder fer el que fa, d’entrega voluntària de la seva intimitat a canvi d’uns serveis que li són útils i a més divertits.

I aquests són els fets, aquesta és la realitat. Podem obviar-la, podem dir que aquest és el preu a pagar per la nostra felicitat digital, però el que no podem és dir que no ho sabíem: fa temps que els nostres governs fan lleis que els autoritzen a ells i a les empreses a llegir les nostres comunicacions; les condicions d’ús dels serveis, que mai llegim, ens aclareixen que tota la informació que donem passa a ser propietat de l’empresa que els presta; gent com Snowden o Wikileaks ens ho han dit ben clar si ho hem volgut escoltar: les nostres dades són donades (o venudes) a governs i empreses, que les filtren, creuen i analitzen.

I amb quina intenció? Amb quins propòsits els governs volen saber què fan i pensen els ciutadans? Amb quins propòsits les empreses volen saber què fan i desitgen els consumidors? Què busca, per exemple, el govern de Catalunya quan el seu Cesicat elabora llistes on agrupa usuaris de Twitter segons la ideologia que demostren amb les seves piulades? Segurament hi ha propòsits diversos, cadascú pot fer les seves deduccions. Però és tan clar que hi ha unes intencions com que si es volgués aquests serveis es podrien donar exactament igual sense utilitzar-los com a eines de recopilació de dades, una cosa no implica l’altra. En tot cas, i deixant de banda l’anàlisi de les intencions, que donaria per a molt més que un article, el que sembla clar és que a aquells que fa temps que van entendre que, com diu Ignacio Ramonet, el millor control és aquell que no es nota, Internet els ha proporcionat els mitjans adequats per a portar-ho a la pràctica. I no cal que a ningú el torturin perquè “canti”: el nostre egocentrisme exhibicionista regala encantat informació de tot tipus sobre nosaltres.

cam

Potser és que ha estat un procés lent i no ens n’hem adonat (com la granota a qui van apujant poc a poc la temperatura de l’aigua fins que queda cuita sense adonar-se’n), potser ens n’hem adonat i ens indignem una mica, o potser diem allò de “no tinc res a amagar així que no m’importa que puguin saber-ho tot de mi”, potser estem massa ocupats penjant fotos al facebook o jugant al Candy crush per a pensar-hi o potser titllem de paranoics els qui ens parlin de tot això… Però curiosament el que segur que mai no passa és que cap de nosaltres es vegi com un personatge ingenu i manipulat d’una d’aquestes històries tipus món feliç. I potser és que en realitat el que importa no és com sigui la realitat sinó com la visquem nosaltres. O potser és que al final l’ésser humà no vol llibertat sinó seguretat i divertiment i per això no ens importa perdre la intimitat si és a canvi de divertir-nos i tenir tants serveis i facilitats a l’abast de la mà i de forma gratuïta. Tots aquests serveis que en diuen gratuïts perquè no costen diners sinó una altra cosa, que és la nostra intimitat, la nostra llibertat de consciència i pensament. I sembla que cadascú de nosaltres li ha posat el seu preu.

Xavier Breil

@xavierbreil

Les adaptacions literàries i la cultura audiovisual

encara

Una experiència escolar

Unes de les satisfaccions més grans que pot tenir un professor és que el teu alumnat s’implique en un projecte i el faça seu. Des que impartesc l’assignatura, ja fa anys, “valencià, llengua i imatge” en 1r de batxillerat, i comunicació audiovisual en 1r d’ESO, un dels objectius -per a mi el principal- és que acaben el curs amb una “mirada crítica” mitjançant els textos, tot i entenent el text com una unitat de significat, tant escrit com visual.

Casualitats de la vida, sóc un admirador de l’obra d’Albert Sánchez Pinyol i vaig tenir el plaer de conèixer-lo l’any 2006,  en la presentació d’un dels seus llibres, “Pandora al Congo”, a la meua ciutat, Sueca, i a la casa d’un dels personatges més il·lustres de la nostra cultura, Joan Fuster.

Només digues si encara m’estimes

Anys després, quan es publicà el llibre “Tretze tristos tràngols”, vaig proposar al meu alumnat de 1r de batxillerat que férem una versió “suecana” d’un dels seus contes. Primer llegírem tota la seua obra i decidírem quin podíem realitzar. Tots  i totes teníem clar que el conte havia de ser “Només digues si encara m’estimes”. Recorde que fou el curs 2008-2009 i ens estimulà la imaginació (com dia l’Albert al seu llibre),  i a més tot el grup s’implicà, amb la lectura, amb el guió. Amb pocs recursos al nostre abast, però amb molt d’entusiasme, començàrem el projecte que fou un repte per a tothom i que ha estat un punt de partida per a les noves generacions que els han seguit i els serveix d’exemple.

Treballàrem tots els aspectes tècnics, com la localització (una casa antiga ben conservada), personatges (calia fer una tria que tingués en compte el nostre alumnat), ambientació, interpretació, doblatge i muntatge foren un camí d’aprenentatge i maduresa que, amb el pas del temps, crec que ens ha confirmat que el treball interdisciplinari és una de les millors maneres d’ensenyar i aprendre, i la imatge n’ha de formar part.

Miquel Furió Diego
IES “Joan Fuster” Sueca
 

Educació i televisions locals

Tipologia d’activitats i col·laboracions

Les col·laboracions entre les televisions locals i els centres docents generen activitats que podríem dividir en tres grans blocs: a) les activitats audiovisuals de referència o aproximació al mitjà televisiu, b) les activitats de suport didàctic relacionades amb el currículum i c) les activitats d’integració que ofereixen a l’alumnat la possibilitat de participar directament en la programació.

Segons aquesta tipologia, les característiques pròpies de les activitats serien les següents:

a) Activitats de referència. Activitats puntuals o esporàdiques proposades des de les pròpies televisions locals, des dels Centres de Recursos Pedagògics (CRP) o d’altres entitats, amb la intenció d’oferir als centres docents la possibilitat d’apropar i conèixer el mitjà televisiu, sobretot des d’una perspectiva tècnica o de producció.

Algunes d’aquestes activitats poden ser, per exemple: visites guiades que ens donaran una visió general dels diferents aspectes tècnics, d’organització interna i funcionament d’una televisió. També, a través de tallers de televisió es pot endinsar l’alumnat en el món de la producció televisiva professional. Tallers on s’incloguin diferents tasques a desenvolupar per l’alumnat (tècnic de so, regidor, dissenyador gràfic, operador de càmera, conductor, etc.) i es puguin realitzar petits enregistraments pràctics a tall d’exemple del que és la producció televisiva.

b) Activitats de suport didàctic. Activitats d’educació audiovisual proposades i organitzades per les televisions locals, o per alguna institució educativa, com poden ser els Centres Pedagògics de Recursos (CPR) amb la col·laboració de les emissores locals.

L’organització d’aquestes activitats tenen una clara finalitat didàctica i desenvolupen i complementen el treball realitzat a l’aula en qualsevol àrea. Segons el gènere televisiu que realitzarem, podrem desenvolupar els continguts d’una sola àrea, cas que fos un reportatge, o de diverses àrees en el cas dels informatius. En tots dos casos el treball de producció audiovisual és molt complex i, per tant, les tasques que els alumnes hauran de realitzar seran molt diverses. Aquestes activitats són una forma de rendibilitzar socialment i econòmicament les instal·lacions de la televisió local en hores que no es fa producció.

c) Activitats d’integració. Aquestes activitats solen ser puntuals o periòdiques i la característica principal és la participació directa de l’alumnat en algun espai televisiu periòdic que s’emet per antena, ja sigui en la seva realització total o en alguna de les seves fases.

Les col·laboracions o espais televisius són normalment molt espaiats (mensuals, bimensuals o trimestrals) a causa de la complexitat de la producció audiovisual. La intenció d’aquestes col·laboracions és la d’integrar en la programació de la televisió local les informacions i activitats escolars. Aprofitant aquesta col·laboració més estreta i contínua, els alumnes, coordinats pel professorat, poden dissenyar activitats audiovisuals tant de caire lúdic com didàctic. D’aquesta forma, l’alumnat és directament responsable de part de la programació de la televisió local.

Malauradament, però, són molt escasses les experiències d’integració que hi ha, podríem apuntar-hi algunes causes:

– Les poques activitats de referència i de suport didàctic que es realitzen en els centres docents i que en molts casos podrien desembocar en activitats d’integració o com a mínim en una col·laboració més estreta amb la televisió local.

– El poc interès de la majoria de les televisions locals per integrar en la seva programació informació dels centres docents (actes, activitats, etc.), menystenint així els centres com una entitat sociocultural més del municipi o la comarca.

– La manca de relació que hi ha entre l’interès didàctic del programa realitzat per l’alumnat -procés i continguts- i la qualitat -tècnica i formal- que es reclama des de les televisions locals.

Francesc-Josep Deó
Fragment (5) del capítol “Ecosistema comunicatiu local i educació
del llibre Educació i Televisió Local
Publicat per Mitjans i la Fundació Jaume Bofill
Barcelona, 2000